GunBG.com - Клуб за ценителите на исторически оръжия
Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?
юни 23, 2017, 06:17:55

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията


Начало Галерия Помощ Вход Регистрация
GunBG.com
   


   Единственото нещо, от което трябва да се страхуваме, е самият страх.

         Франклин Делано Рузвелт
154596 Публикации в 10739 Теми от 710 Членове
Последен член: petrovart
*
+  GunBG.com - Клуб за ценителите на исторически оръжия
|-+  Дискусии
| |-+  Да приповдигнем завесата
| | |-+  Лъжата за забулването
« назад напред »
Страници: [1] Надолу Изпечатай
Автор Тема: Лъжата за забулването  (Прочетена 96 пъти)
Хаджи
Администратор
Генерал-полковник
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 44214



« -: април 02, 2017, 14:16:04 »

Лъжата за забулването

Пълното забулване не е позволено нито на жените, нито на мъжете. То не е религиозен акт и който твърди подобно нещо, лъже, казва шейх Халед Омран от университета Ал Азхар в Кайро и разбулва митовете за бурката и никаба.

 Облеклото на шейх Халед Омран подхожда на работното му място. Той е генерален секретар на Съвета за фатви към университета Ал Азнар в Кайро - най-важната сунитска образователна институция. Омран е облечен в тъмен кафтан. На главата си носи червен фес, обвит в бял шал. Кафтанът и фесът го обозначават като религиозен учен. Те не са част от личния му гардероб. "Личното облекло е личен избор, въпреки че и то е свързано с нравите и обичаите", казва шейхът и добавя, че що се отнася до жените, в шериата има само три предписания за женското облекло.

"Свещеният Коран и Сунната задават рамките на женското облекло. То не бива да подчертава тялото, не трябва да го излага на показ и не бива да бъде стегнато. Към тези предписания се добавя и това, че дрехата не бива да покрива ръцете и лицето на жената", казва Халед Омран. Означава ли това, че бурката и никабът не са предписани от Корана?

 Никабът е просто традиция

Шейхът отговаря, че нито Коранът, нито Сунната налагат пълното забулване на лицето, нито пък задължават жените да носят т. нар. никаб. "Носенето на никаб е просто традиция, която се е превърнала в обичайно право, обвързано с нравите в някои страни. Но за това не се споменава нищо в шериата", допълва шейхът.

Единствено жените на пророка Мохамед са били задължени да се забулват. Но това е една особеност или по-скоро изключение, което е било валидно преди 1400 години. Възможно ли е тогава мюсюлманските жени в Близкия изток или тези в Европа да искат да се доближат до Пророка и затова да твърдят, че никабът е символ на исляма?

"Това изключение отпреди толкова много години не може да бъде оправдание за подражание. То е било валидно само за жените на Пророка. След като шериатът определя, че това специфично право важи само за Пророка и неговите жени, другите мюсюлмански жени не могат да се оправдават с това", категоричен е Халед Омран.

Нима жената, носеща никаб, нарушава законите на своята вяра? "Една жена, израснала в общество, където носенето на никаб е традиция, от религиозна гледна точка има правото на свободен избор. Но ако реши да носи никаб, не бива да разглежда това като религиозен акт. Ако го направи, то тогава тя би имала проблеми."

"Всичките ни проучвания за пълното забулване в исляма показват, че то е просто традиция", казва шейхът. Впрочем ислямските учени имат различни мнения за никаба. "Някои твърдят, че никабът предлага закрила на жената, а други казват, че е израз на религиозен фанатизъм. Някои учени дори твърдят, че никабът е изобретение, което няма нищо общо с религигията", посочва Омран. Той отбелязва, че носенето на никаб не е разрешено нито на жените, нито на мъжете. "Има само едно изключение: в някои области - например в пустините - носенето на никаб е позволениопри определени условия. Например ако служи като предпазно облекло в случай на пясъчна буря. Във всички останали случаи никабът трябва да бъде отхвърлен като религиозен фанатизъм."

 Пълна забрана на забулването?

Някои ислямски учени смятат, че носенето на никаб в някои общества предлага защита на жената. "Но ако никабът вреди на едно общество и служи например като прикритие за извършването на терористичини престъпления, аз се застъпвам за неговата забрана", казва шейх Халед Омран.

Впрочем в университета Ал Азнар в Кайро никабът е забранен официално. "Когато някоя преподавателка е изправена пред студентите, те трябва да могат да виждат лицето й, да тълкуват мимиката й. Защото именно тя лежи в основата на междучовешката комуникация. Така че нашият декан взе правшилно решение и ние го подкрепяме напълно", коментира шейх Халед Омран.

http://www.dw.com/bg/%D0%BB%D1%8A%D0%B6%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-%D0%B7%D0%B0%D0%B1%D1%83%D0%BB%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%BE/a-19529260
Активен

"...който не познава миналото,не разбира смисъла на настоящето и целите на бъдещето " Горки
Хаджи
Администратор
Генерал-полковник
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 44214



« Отговор #1 -: април 02, 2017, 14:20:58 »


Защото ги учат, че Аллах желае това

Жената e най-важната фигура за разпространението на исляма – защото може да го предаде на децата още с майчиното си мляко. На нейната роля като майка и съпруга залагат най-радикалните ислямистки течения в света.

Югоизточна Азия дълго време се славеше с религиозната си толерантност, напоследък обаче радикалноислямистките групи стават все по-силни. В тях има и много жени, които разпространяват и защитават ислямистките идеи – често пъти незабелязано, но твърде ефективно. През 2008 г. в Индонезия влезе в сила закон срещу порнографията – той забранява всички публични прояви, които биха могли да предизвикат сексуална възбуда. Към наказуемите прояви се числят носенето на къси поли, както и някои традиционни танци с прекалено предизвикателни движения на таза.

Приемането на закона беше още една победа на все по-засилващите се радокалноислямистки течения в Индонезия и Югоизточна Азия. "В защита на закона имаше огромни демонстрации на изцяло забулени жени", спомня си етноложката Сузане Шрьотер, която изследва ислямските общества в Югоизточна Азия. "Жените играят много важна роля за разпространението на салафизма в Югоизточна Азия", посочва тя и пояснява: „Това са жени, които са горди, че забулват лицето и тялото си и се смятат за бойци на салафитското течение в исляма”.

Неговите привърженици почитат исляма от 7 век, т.е. от времето, когато пророк Мохамед обикалял земята и въплъщавал истинския, „чист” ислям. Тогава, според салафитите, в света царял ред, докато днес се ширели само разврат и хаос. Салафитската идеология се опитва да спре моралната разруха и пропагандира стриктно разделяне на половете. За жените има дълъг списък от правила какво бива и какво не бива да правят. Забулването на тялото и пространственото разделяне от мъжете са две от основните правила. Мястото на жените е само при жените.

Каква роля им е отредена в рамките на една тъй репресивна идеология като салафизма? Изследване на Института за политически анализи на конфликти (IPAC) посочва, че екстремистката групировка "Дарул ислям" е описал ролята на жената за радикалноислямската идеология като централна – и то още през 80-те години на миналия век.

Ислямските закони се налагат в семейството

Ислямските закони могат да се наложат в една страна, само ако бъдат наложени и в семейството. Само така идеологията може да се разпространи в обществото и да се превърне в крайна сметка в политическа система. Жените са тези, които създават предпоставките за успеха на салафизма: именно те отговарят за възпитанието на децата, а с това и на следващото поколение потенциални джихадисти.

Жените имат голямо значение за разпространението на крайния ислям не само като майки, а и като съпруги. Брачните съюзи в рамките на ислямистките организации гарантират стабилност и увеличават ислямистката мрежа. Въоръжената индонезийската групировка "Джемаа Исламия”(JI) например използва създаването на брачни съюзи, за да засили  присъствието си в области, в които е слабо разпространена.

През 1990-те години радикалната групировка започва да превзема друга ислямистка организация, "Моro Islamic Liberation Front" (MILF), като стимулира браковете между своите бойци и дъщерите на чуждите водачи.

Още преди десетилетия жени започват да се организират в свои групировки, посочва изследването. "Дори в консервативните ислямистки среди на жените се дава това право", потвърждава етноложката Шрьотер. В тези групировки се четат текстове от Корана, заветите на пророците или избрани писания на салафитски лидери - най-често под ръководството на по-възрастните и по-опитни салафитки. В Индонезия се предлагат освен това уроци по писане, в които правоверните мюсюлманки се научават да записват наученото и да го разпространяват сред другите си сестри по убеждение.

"Жените имат огромен потенциал да набират нови привърженици на салафизма", обяснява Шрьотер. Не само чрез срещи по домовете, но и чрез присъствие във виртуалните пространства на социалните мрежи. Фейсбук и сие са станали междувременно незаменимо средство за достигане до жените и спечелването им за салафитската кауза, посочва експертката.

Без да искат, жените укрепват неравенството между половете

Жените в радикалноислямистките организации вършат незаменима работа. И точно изпълва много от тях с гордост. Етноложката Шрьотер разказва за свой научен проект в Южен Тайланд. Южната част на страната се състои от четири провинции, в три от които живеят предимно мюсюлмани. Там салафизмът вече е изместил умерения ислям - именно с помощта на правоверните мюсюлманки, които защитават правото на мъжете на многоженство и проповядват пълното женско забулване, вкл. носенето на ръкавици в тропическите ширини на Тайланд.

"Самите жени разбират салафитската пропаганда като еманципационен проект", установява изследователката в многобройните си разговори с жените. Това е така, защото те играят активна и важна роля. И им е все едно, че покрай това защитават неравенството между половете. Защото вярват, че Аллах желае именно това.

Женски проект ли е радикализирането на Югоизточна Азия? Не, защото нормите, които спазват жените, всъщност са измислени от мъже. "Наръчник по женственост" е най-важното салафитско издание за жени в Индонезия - то се препоръчва изрично от групировката ""Джемаа Исламия”.

Забулени от главата до петите, жените  имат право да се грижат за домакинството - това е техният радиус на действие, според предписанията за ислямска женственост. Мъжете съчиняват посланията, жените ги разпространяват. Не са ли в такъв случай жените главно марионетки? Марионетки са, смята Сузане Шрьотер. Фатално ще е обаче, ако в тази им роля ги подценяваме.       

http://www.dw.com/bg/%D0%B7%D0%B0%D1%89%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%B3%D0%B8-%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%82-%D1%87%D0%B5-%D0%B0%D0%BB%D0%BB%D0%B0%D1%85-%D0%B6%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D0%B5-%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0/a-38255433
Активен

"...който не познава миналото,не разбира смисъла на настоящето и целите на бъдещето " Горки
Страници: [1] Нагоре Изпечатай 
« назад напред »
Отиди на:  

Powered by PHP Powered by PHP Автоключар Варна Мебели Вега Екоериа Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2011, Simple Machines Уеб дизайн: Дриада