GunBG.com - Клуб за ценителите на исторически оръжия
Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Изгуби ли регистрационния е-мейл?
април 24, 2017, 08:25:19

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията


Начало Галерия Помощ Вход Регистрация
GunBG.com
   

 
  Този, който заменя основните си свободи за малко временна сигурност, не заслужава нито свобода, нито сигурност.

          Бенджамин Франклин
169407 Публикации в 11015 Теми от 717 Членове
Последен член: johnlord
*
+  GunBG.com - Клуб за ценителите на исторически оръжия
|-+  Дискусии
| |-+  България
| | |-+  Анализи
« назад напред »
Страници: [1] Надолу Изпечатай
Автор Тема: Анализи  (Прочетена 141 пъти)
Хаджи
Администратор
Генерал-полковник
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 49804



« -: септември 28, 2016, 16:02:48 »

Проф. Михаил Константинов: Раздробяването на лявото може да се окаже голямата опасност за ГЕРБ

Анализаторът проф. Михаил Константинов в интервю за предаването „Това е България“ на Радио „Фокус“

Водещ: Правителството залага етническа промяна на България с трайно заселване на бежанци в нашите общини, това заяви лидерът на БСП Корнелия Нинова. Не закъсня и отговорът от страна на народния представител от ГЕРБ Десислава Атанасова, която опроверга тази информация. Така или иначе ще се превърне ли бежанският проблем в основен политически инструмент в предстоящата президентска кампания – с този въпрос поставяме началото на разговора ни с анализатора проф. Михаил Константинов. Проф. Константинов, може ли да очакваме бежанският проблем в ролята на „Костинброд“ в навечерието на изборите, с което резултатът да бъде преобърнат?

Михаил Константинов: Чак „Костинброд“ не бих го нарекъл, въпреки че имаше такива опити това да се направи, но това е очевидно един от основните проблеми, които ще се дискутират преди настоящите избори. Нещо повече, това е една от основните точки в дневния ред на всички европейски държави и все повече ще се засилва значението на този проблем, тъй като там бяха извършени, бих казал, фатални грешки от неадекватното западноевропейско ръководство до този момент.

Водещ: Сам казвате, че бежанския проблем ще бъде в центъра на дискусиите, това означава ли, че сигурната победа на ГЕРБ, поне така, както я прогнозират още от преди месеци социолозите, е под въпрос?

Михаил Константинов: Искам да отбележа, че нищо на този свят не е съвсем сигурно. Всички помним преди 15 години, след като всички предсказваха победа на господин Петър Стоянов, но за съжаление на десницата, той беше победен тогава от Георги Първанов. Но тъй като няма особена разлика, в отношението на различните политически сили към мигрантската, нашественическата вълна, не мисля, че толкова много ще се променят позициите в очакване на предстоящия вот. Тук няма една партия в България, която да има коренно различна позиция от тази на друга, всички са на мнение, че този проблем трябва да бъде овладян, доколкото все още е възможно, всички са съгласни, че трябва да има твърди действия по този въпрос и всички са съгласни, че трябва да има върховенство на закона, а ако трябва и законите да се променят. Аз не знам просто с какъв акъл цяла Европа допуска да се случва това перманентно безобразие – някакви личности лазят през границите в потъпкване, тотално потъпкване на законите, при положение, че никой не ги спира да минат през КПП-то. Мога ли да попитам аз за какъв дявол тук ще се правят огради и някакви хора ще ги рушат и ще минават през тях, когато КПП-тата стоят празни? Ако тези хора искат наистина помощ да минат от там. В момента тези хора са обикновени престъпници и аз се учудвам защо Европа е толкова толерантна към цялата схема. Може би, защото на всеки от тези, които наричат себе си бежанци, а всъщност са нашественици, му се дават страшно много пари. Всеки бежанец е между 5 и 10 хиляди евро. От къде в тази разбита Африка, където сигурно живеят с половин евро на ден, пристигат тези хора, които очевидно не са спечелили тези пари? Тук пристига някаква неграмотна маса, това са хора, които нямат някакви умения, те не са някакви специалисти, за да имат тези пари в джоба си. Това една идеално организирана инвазия, при която каналджиите печелят диви пари, за съжаление с тях се плаща на органите, които пазят границата, може би се плаща и по-нагоре и поради това никой не се бори с проблема. Аз не мога да повярвам, че една държава не може да се справи с едни орди, които пресичат границата. Ако тя не може да се справи държавата да съобщи на хората да намерят начин и те да се бранят. Какво е това абсолютно безобразие? Всеки един от нас е пътувал на Запад, знае как се проверява, доскоро имаше визи, сега отиваш там на границата, проверяват те, ако трябва, спират те и така нататък. А тук е някаква тълпа на хора, които изобщо не ги знаем какви са, макар че видно, че повечето от тях са млади мъже, агресивни и с военна подготовка, тази тълпа минава. Всички нормални хора, с които съм говорил си скубят косите и казват: какво става с белия човек, защо така си продадохме цивилизацията, толкова ли за някакви жълти стотинки се продаваме – за съжаление това е проблемът и той няма как да не бъде решен, въпросът е, че допуснахме една гангрена да ни обхване и сега ще трябва да се реже много надълбоко.

Водещ: По думите на Корнелия Нинова правителството залага етническа промяна на България. Допускате ли, че заиграването със страховете на хората по темата „бежанци“ всъщност ще бъде основната линия оттук нататък в навечерието на президентските избори?

Михаил Константинов: Аз не го наричам това заиграване. Страховете на хората са реални и това, което виждаме е реално. В момента много западноевропейски градове имат просто невероятно променен облик. Попадайки в такъв град вие не знаете къде сте точно и това Европа ли е или нещо друго. Големи части от София също вече не приличат на това, което бяха, къщите на хората и имотите там са обезценени . Нали знаете, че ако случайно имате апартамент на „Лъвов мост“ в София в момента той струва 0 пари. А ако сте взели преди това 100 хиляди от държавата, за да го купите или построите, къде отидоха тези пари, банката си ги иска, а вие вече срещу тях нямате нищо. Нормалните хора се изнасят от там, защото там, не може да се живее в тези области. Следователно ние продадохме и предадохме честни, лоялни български граждани като не им осигурихме нормални условия за живот. Затова никакво заиграване няма със страховете, напротив – това е отговор на реалната ситуация и тя трябва да бъде решена незабавно. А това, където щяло да се променя етническия състав е несериозно, никой не е казал такова нещо, че ще променя етническия състав.

Водещ: Точно на базата на това изказване, което беше опровергано и в крайна сметка нищо официално не е артикулирано, казах „заиграване със страховете“, защото се възползват определени политическите сили от подобни слухове или пък може би от някаква друга информация?

Михаил Константинов: Вижте, госпожа Нинова е опозиция. На опозицията това й е работата – да критикува за каквото се сети, било то вярно или невярно, правителството. Така че госпожа Нинова е права да говори така, защото така тя печели според нея някакви политически предимства. Но това просто не отговаря на истината. Значи, това са различни неща. Тя има право да ги говори тези неща, това е демокрацията, това са правилата на демокрацията, но от това не следва, че тя говори истини.

Водещ: Безспорно ще бъде трудна задачата и вляво, и вдясно за тази кандидатпрезидентска кампания. Още повече, че ако досега бяхме свикнали лявото да бъде относително единно, не съвсем така стоят нещата на този етап след кандидатурата на Пламен Орешарски за президент. Инспирирана ли е тази надпревара отвътре, от самите леви сили?

Михаил Константинов: Аз не съм чак такъв привърженик на конспирацията, че да предположа някакви кой знае какви замисли за тази кандидатура. Искам да кажа, обаче, че това раздробяване на лявото, за което говорите вие и което е очевидно, може да се окаже една много голяма опасност за ГЕРБ, ако те не я осъзнаят. Какво имам предвид? Вярно е, че на първи тур лявото ще се яви разединено. Виждате – генерал Радев, кандидатурата на АБВ, госпожа Татяна Дончева, сега идва господин Орешарски, който в някакъв смисъл последно беше министър-председател на ляво управление. Лявото ще бъде разделено на първи тур, но ще има и втори. И тези хора, които вече на първи тур гласуваха един път, част от тях ще отидат на втори тур за останалия кандидат да гласуват. Разбирате ли? Аз може да съм гласувал примерно за Дончева, която не влиза на балотажа, но след това отивам и гласувам за Радев, за да си подкрепя, така да се каже, лявото гласуване. Тоест това раздробяване на лявото означава също и мобилизация на лявото.

Водещ: В решителния момент – балотажа.

Михаил Константинов: Точно така. Която мобилизация остава още една седмица, защото между двата тура има една седмица, и така избирателите на Калфин, на Радев, на Дончева и на Орешарски могат до голяма степен да се обединят и да подкрепят този от тях, който отиде на балотажа, който най-вероятно е генерал Радев. Така че ситуацията хич не е толкова решена, въпреки че, разбира се, най-големи шансове има все още неизвестният кандидат на ГЕРБ.

Водещ: Преди да преминем към неизвестния кандидат на ГЕРБ, на базата на това, което казвате, проф. Константинов, означава ли, че кандидатурата на Пламен Орешарски всъщност работи в полза на БСП?

Михаил Константинов: В момента не изглежда така, но би могло да се случи така. По-скоро това е може би начало на някакъв нов политически проект. Между впрочем, аз все пак се учудвам на тази постъпка на господин Орешарски, защото той голяма подкрепа няма как да получи на първи тур, а ако подкрепата му се окаже обидно малка, това не е хубаво за него. Вие знаете, когато бивши известни политици са се заблуждавали, че още имат влияние, явявали са се на избори и са получавали обидно нисък резултат. Тоест те получават електорален шамар. В този смисъл е опасно, когато бивш политик се опитва да се връща в играта.

Водещ: Кандидатпрезидентската двойка на Реформаторския блок има ли шанс да стигне до балотаж, каквито заявки направиха?

Михаил Константинов: Много ми е мъчно да го кажа, но аз не ги виждам тези шансове, макар че им желая всичко най-хубаво, аз съм десен избирател и бих искал, ако може, да има десен балотаж, да има балотаж ГЕРБ – Реформаторски блок. Но мисля, че няма как да се случи. Първо, защото левицата очевидно има повече гласове, отколкото има Реформаторския блок; господин Каракачанов хич не стои зле с една потенциална подкрепа от 300-400 хиляди гласа. Така че виждам вече силни двойки, които могат да вземат първите три места. И за съжаление Реформаторите не са сред тях. Въпреки това аз смятам, че трябва да положат всички усилия, а ако не се класират, поне да се чуе гласът им. Не забравяйте, че кандидатпрезидентската кампания е начин не само да се класираш много напред, но и да получиш трибуна, твоите идеи да бъдат чути и по-нататък това да ти донесе евентуално политически ползи при едни парламентарни избори. Може би това е целта на участието на много хора.

Водещ: С огромен интерес се очаква обявяването на кандидат-президента на ГЕРБ на 2 октомври. Но социологическо проучване на „Екзакта Рисърч“ сочи, че неизвестният засега кандидат на ГЕРБ е най-вероятният победител в изборната надпревара. Това означава ли, че за ГЕРБ всъщност няма никакво значение кого ще издигнат?

Михаил Константинов: Не, не означава. ГЕРБ трябва да се отнесат изключително сериозно към предстоящите президентски избори, за да не получат неприятна изненада. Самият ГЕРБ има 4 силни кандидатури, аз ги наричам каре аса, този термин почти се наложи. Това е самият Борисов, който според мен не е изключил своето участие като кандидат, не е правилно да бъде изключван; след това следват две мъжки кандидатури – това са господин Томислав Дончев и господин Димитър Николов, кметът на Бургас – много силни кандидатури; и разбира се госпожа Фандъкова, която е изключително успешен кмет на София, особено в сравнение с някои нейни предшественици. В този смисъл това каре аса, всеки от тях ще се представи много добре. А кой от тях ще бъде избран, аз не мога да отговоря. Има, разбира се, минимален шанс това да е някой извън карето аса, но тогава вече става много трудна задачата на ГЕРБ. Те трябва да изберат от тези хора, ако искат да спечелят стабилно президентските избори.

http://www.focus-news.net/opinion/2016/09/28/40074/prof-mihail-konstantinov-razdrobyavaneto-na-lyavoto-mozhe-da-se-okazhe-golyamata-opasnost-za-gerb.html
« Последна редакция: ноември 14, 2016, 12:03:22 от Хаджи » Активен

"...който не познава миналото,не разбира смисъла на настоящето и целите на бъдещето " Горки
Хаджи
Администратор
Генерал-полковник
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 49804



« Отговор #1 -: януари 25, 2017, 15:17:42 »

17 условия, за да спре наблюдението над България

Европейската комисия публикува оценката си за реформите в правосъдието и вътрешните работи на България и Румъния.
От Брюксел поставиха ограничен списък от 17 условия, които, ако бъдат изпълнени от новото правителство на България, ще доведат до приключването на мониторинга, стана ясно от заключенията, цитирани от БНР и БТА.

Точно кога мониторингът ще отпадне, ще зависи от скоростта, с която властите в София изпълняват поставените задачи. Една след друга, те ще бъдат приключвани и това трябва това да стане по необратим начин.

Все пак ЕК отбелязва, че равносметката от изминалите 10 години наблюдение показва, че поредните правителства и институциите на съдебната власт у нас са положили значителни усилия.

Ето и 17-те препоръки по ресори:

Съдебна реформа

- да се гарантира прозрачен избор на членовете на бъдещия ВСС, като преди избора на членовете от парламентарната квота следва да се проведе публично изслушване в Народното събрание и да се даде възможност на представителите на гражданското общество да коментират кандидатите.

- да се установи практика назначаването на висши съдебни длъжности да бъде прозрачно и да се основава на качествата на кандидатите, като това следва да важи и за предстоящото назначаване на нов председател на Върховния административен съд.

- да се подобрят практическото функциониране на ИВСС и последващите действия на Висшия съдебен съвет в отговор на констатациите на Инспектората, особено по отношение на въпроси, свързани с почтеността на магистратите; да се обмисли възможността за отправяне на искане за външна помощ, например от СПСР - Комисията за подкрепа на структурните реформи и/или Съвета на Европа.

- да се приемат изменения на Наказателно-процесуалния кодекс и Наказателния кодекс за подобряване на нормативната уредба на наказателното преследване на корупцията по високите етажи на властта и тежката организирана престъпност.

- да се публикува за обществена консултация доклад, в който подробно се отчита напредъкът по изпълнението на националната стратегия за съдебна реформа и се определят оставащите стъпки, които трябва да бъдат предприети. Да се създаде механизъм за непрекъснато публично отчитане на напредъка през оставащата част от периода за изпълнение на стратегията.

- да се намери решение на положението с натовареността в най-натоварените съдилища въз основа новите стандарти за натовареност и да се постигне съгласие по пътна карта за реформа на съдебната карта едновременно с развитието на електронното правосъдие.

- да се изготви пътна карта за изпълнение на препоръките на СПСР във връзка с реформата на прокуратурата и взаимодействието ѝ с другите институции, включително механизъм за отчитане на постигнатия напредък пред широката общественост.

- да се изготви пътна карта за изпълнението на препоръките, съдържащи се в изследването, включително механизъм за отчитане на постигнатия напредък пред широката общественост.

Корупция

- да се приеме нова нормативна уредба относно борбата с корупцията в съответствие с целите, изложени в стратегията за борба с корупцията, и да се осигури прилагането на тази уредба. Да се създаде ефективен орган за борба с корупцията.

- да се приеме и осъществи реформа на Закона за администрацията с цел укрепване на вътрешните инспекторати в държавната администрация.

- на основата на анализа на приключили дела да се изготви пътна карта за взаимодействие между всички съответни институции за отстраняване на слабостите при разследването и наказателното преследване на случаи на корупция по високите етажи на властта, като тази карта следва да включва и механизъм за отчитане на постигнатия напредък пред широката общественост.

- да се създаде механизъм за публично отчитане на напредъка по дела за корупция по високите етажи на властта, за които вече има информация в общественото пространство. При зачитане на презумпцията за невиновност, главният прокурор следва да докладва за разследванията и за повдигнатите обвинения. Върховният касационен съд и Министерството на правосъдието следва да докладват за постановените осъдителни присъди, както и за изпълнението на наказанията.

- да се осъществява външен контрол върху предварителните проверки на процедурите за обществени поръчки и върху свързаните с тях последващи действия, включително върху последващите проверки, както и във връзка с разкритите случаи на конфликт на интереси или корупция и коригиращите мерки за отстраняване на установените пропуски.

- да бъдат въведени основани на риска мерки за противодействие на корупцията по ниските етажи на властта във високорискови сектори в рамките на държавната администрация, като се черпи вдъхновение от постиженията в Министерството на вътрешните работи. Следва да бъдат продължени усилията в Министерството на вътрешните работи.

- да се създаде механизъм за публично отчитане на напредъка по изпълнението националната стратегия за борба с корупцията за оставащата част от периода на изпълнение на стратегията.

Организирана престъпност

- да се създаде механизъм за публично отчитане на напредъка по дела за корупция по високите етажи на властта, за които вече има информация в общественото пространство. При зачитане на презумпцията за невиновност, главният прокурор следва да докладва за разследванията и за повдигнатите обвинения. Върховният касационен съд и Министерството на правосъдието следва да докладват за постановените осъдителни присъди, както и за изпълнението на наказанията.

- да се приемат необходимите изменения на Закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество и да се гарантира, че Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество ще продължи да работи независимо и ефективно.

http://dnes.dir.bg/news/doklad-evropeyska-komisia-evropeyski-parlament-25108392?nt=10

То ако това щеше да ни оправи .....................
Активен

"...който не познава миналото,не разбира смисъла на настоящето и целите на бъдещето " Горки
Хаджи
Администратор
Генерал-полковник
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 49804



« Отговор #2 -: февруари 21, 2017, 14:59:52 »

Повече от половината млади българи обмислят емиграция


Всеки четвърти българин се замисля да емигрира от България, показва проучване на изследователски център "Тренд".
То е проведено между 2 и 9 февруари сред 1002 пълнолетни граждани лице в лице, по по поръчка на вестник "24 часа".

Тревожни са дяловете на млади хора между 18 и 29 години - малко над половината от тях казват, че обмислят възможността да живеят в чужбина.

Най-предпочитаната дестинация е Германия, следвана от Великобритания и Испания. По-надолу се нареждат САЩ и Италия.

От запитаните във всички възрастови групи обаче в момента се замислят да емигрират общо 24%.

Поставени пред три опции - да емигрират, да останат да живеят на мястото, където и сега или да мигрират другаде в България, близо 70% искат да останат, където са в момента. Само 7% са склонни на вътрешна миграция.

Сред по-възрастните почти не се забелязва желание както за такава, така и за емиграция навън.

23% от всички анкетирани пък искат да си сменят работата. Най-висок е процентът на тези между 18 и 29 години, показват още данните от проучването.

http://dnes.dir.bg/news/balgari-emigratzia-25305298?nt=9

И каква ще стане тя , тук ще останат само пенсионери цигани и политици .
А кой ще ги храни ? 
Активен

"...който не познава миналото,не разбира смисъла на настоящето и целите на бъдещето " Горки
Хаджи
Администратор
Генерал-полковник
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 49804



« Отговор #3 -: март 27, 2017, 18:41:27 »

Едно е ясно след тези избори

След тези избори България в най-добрия случай ще продължи да тъпче на едно място. Има обаче и друг сценарий, който е много вероятен: страната да потегли назад. Нашият автор Ясен Бояджиев обяснява причините:

Десницата победи. Но пък и левицата повъзстанови някогашното си влияние. Този коментар в различни варианти прозвуча многократно в часовете след края на изборния ден. Той обаче не казва (почти) нищо, защото вече не съответства на българската политическа действителност. Предизборната кампания, в която рационалният политически дебат бе изместен от неизпълними обещания и заглушен от организирано раздухвани страхове и истерии (бежанци, ислямисти, предатели, турци, Ердоган), ясно показа, че традиционни понятия като „ляво“ и „дясно“ са окончателно размити и обезсмислени.

Новата ос

Както политическите играчи, така и резултатите от изборите и излъченото след тях управление вече трябва да се разглеждат и оценяват по съвсем друга ос. В единия ѝ край е реалистичната, отговорна и реформаторска политика за европейско бъдеще, стабилен икономически растеж и най-вече - пресушаване на корупционното блато и разбиване на установилия се модел на „превзетата държава“. Накратко казано: това е полюсът на модерността и развитието.

На другия ѝ край са безплодните и опасни (в една или друга степен антиевропейски, соцносталгични и прокремълски) заблуди на популизма и национализма, които правят реформите невъзможни, бетонират статуквото и се опитват да отклонят страната от западната орбита. За краткост: това е полюсът на миналото, застоя и деградацията.

Отговорът на въпроса коя от двете посоки натежа на тези избори е лесен. Победи втората тенденция, а нейните изразители ще имат категорично мнозинство в новия парламент.

Основният принос за това е на БСП. През последните месеци тя бързо започна да се отдалечава от маската на модерна, европейска ляво-центристка партия, в която и без това не се чувстваше много комфортно. А с предизборната си кампания, изградена предимно върху „алтернативни факти“, ретроградни лозунги и откровени лъжи, успя да заличи окончателно всички остатъци от нея, да надвика и бие на собствения им терен и най-отявлените популисти и националисти. Соцлидерката, вживяла се едновременно в ролите на Орбан, Льо Пен и Цола Драгойчева, се оплакваше, че „демокрацията ни отне много“ и раздаваше щедри обещания за връщане към времената на държавната икономика и „безплатните“ блага. Не каза нито дума срещу зачестяващите прояви на омраза и ксенофобия, но затова пък не спря да плаши с „бежанска вълна“ и да сочи „национални предатели“. Не спираше да клейми санкциите срещу Русия, сякаш те са най-големият проблем на българите, като в същото време се заканваше на „господарите“ и „началниците“ в Брюксел, а някои от „новите“ ѝ лица обясняваха, че България „само формално принадлежи към един съюз със Западна Европа“ и че „нашето евроинтегриране ще означава нашето унищожаване".

Накрая явно се престара - обещаната от нея „промяна“ започна да изглежда толкова страшна и радикална, че вместо да я поискат, част от избирателите се разбягаха. Което вероятно струваше на БСП първото място на тези избори.

Подгласниците

Но няма страшно - на това поле в бъдещия парламент БСП ще си има подгласници и потенциални съюзници. Традиционните националисти, този път обединени (включително с откровено проруското си крило), не се дадоха. Довреме като че ли и те се опитваха леко да се разкрасят с грима на известна умереност и дори цивилизованост. Но после се отказаха и се върнаха към „коронните си номера“ (като традиционния пограничен пърформанс срещу „изборния туризъм“). Накрая, макар и с по-малко гласове, отколкото се надяваха да получат, успяха да се докопат до ключа към съставяне на правителство (все едно от кого и с кого).

От друга страна, храбрият български избирател, възприемащ изборите като предлагане на стоки „на промоция“, вкара в парламента чисто „нов“ откровен популист, отворен за всякакви опции и оферти. Този път промоцията беше за бензин по 1,80 литъра и апартаменти по 300 евро квадрата. Малко утешение е, че и той взе доста по-малко гласове, отколкото му се искаше.

И накрая - ДПС, чието спасяване и легитимиране се оказа обща грижа. Именно с тази цел в заключителния си етап предизборната кампания бе изцяло смазана от темата за намесата на Турция в българските избори. Почти всички партии, държавните институции, службите за сигурност и прокуратурата се включиха активно в организираната, стъпаловидно градираща кампания за раздухване на първосигнален страх. Накрая в нея се включи и самият Ахмед Доган с дълбокомисленото си предупреждение срещу заплахите от неоосманизма, с „дълбок поклон пред паметта на Апостола на свободата Васил Левски“ и с вричането си в „обединителния патриотизъм“ и “умерения и интелигентен български национализъм“. Макар че поредният конкурент на Доган няма да влезе в парламента, монополът върху гласовете на българските турци бе силно разклатен. Но покрай тази битка ДПС бе успешно прелегитимирано като опция за „следизборна коалиция с партиите, които имат патриотична насоченост“. Пеевски отново ще си е депутат, а моделът „Кой?“ ще продължи да разпределя „порциите на финансирането“ към „обръчите от фирми“.

Самотният победител

Къде е в тази картина формалният победител ГЕРБ? Мнозина твърдят, че заради популисткото потекло на тази партия и заради особеностите на досегашното ѝ упражняване на властта, между нея и БСП няма съществена разлика и затова е все едно коя от двете формации печели тези избори. За това твърдение има известни основания. По време на двата си мандата ГЕРБ се провали в голяма част от реформите и показа, че няма сила или желание да се разграничи от модела на „превзетата държава“, достигнал по същото време своята кулминация.

И все пак има известна разлика. Тя пролича ясно в тази предизборна кампания, в която и с програмата си, и с поведението си ГЕРБ (за разлика от основния си конкурент) остави впечатление за умереност, реализъм и доста по-честно отношение към избирателите. Може да се спори дали това впечатление се дължи на осъзната еволюция или на общия отчайващ фон. Така или иначе обаче в новия парламент ГЕРБ се очертава като единствена преграда пред популистките глупости в икономическата сфера и пред виждащите се с просто око апетити за отклоняване на България от европейския ѝ път. Какво обаче ще остане от тази преграда при липсата на подкрепа и неизбежните компромиси при евентуалното съставяне на управляваща коалиция?

Накъде след изборите?

Вариантите оттук нататък са различни - от скорошни нови предсрочни избори, през правителство на малцинството, съставено и крепено криво-ляво за известно време заради някаква благовидна цел (като председателството на ЕС например), до неустойчива управляваща комбинация на една от първите две партии с видимото или невидимо участие на някои от всеядните мераклии за ролята на „балансьор“.

При всички варианти обаче е ясно едно: в най-добрия случай България ще продължи да тъпче на едно място. Но има и голяма опасност да потегли назад. Защото след тези избори шансовете за реалистична, отговорна и реформаторска политика за европейско бъдеще и стабилен икономически растеж намаляха още повече. А шансовете за пресушаване на корупционното блато и за разбиване на модела на „превзетата държава“ са дори равни на нула.

Впрочем, за пълнота на картината да добавим, че двете партии, които в най-пълна степен и най-последователно застават на полюса на модерността и развитието, останаха извън парламента. Причините и отговорността за това са отделна тема.

http://www.dw.com/bg/%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%BE-%D0%B5-%D1%8F%D1%81%D0%BD%D0%BE-%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%B4-%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8-%D0%B8%D0%B7%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%B8/a-38132131
Активен

"...който не познава миналото,не разбира смисъла на настоящето и целите на бъдещето " Горки
Хаджи
Администратор
Генерал-полковник
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 49804



« Отговор #4 -: април 05, 2017, 12:50:27 »


Шрамайер: "Все едно е кой управлява България"

"В парламента пак се събраха само представители на олигархията - и в този смисъл е абсолютно безразлично кой управлява", казва германският дипломат Клаус Шрамайер по повод договорката на Борисов с "Обединените патриоти".

Дойче Веле: Г-н Шрамайер, ако действително Борисов образува коалиционно правителство с "Обединените патриоти", какви, според Вас, са опасностите?

Клаус Шрамайер: Съществува най-вече опасността то да не оцелее дълго, защото между ГЕРБ и "Обединените патриоти" (ОП) съществуват съществени съдържателни различия. Не знам как Борисов изобщо ще успее да се споразумее с националистите, защото те поставят доста крайни изисквания.


ДВ: Какво имате предвид?

Шрамайер: Ами например това, че са против въвеждането на мажоритарен вот, на който Бойко Борисов много държи. Да не говорим, че самите ОП не са вътрешно стабилни. Известно е, че между партньорите в тази коалиция има големи противоречия.

ДВ: От първите изявления вчера става ясно, че сред приоритетите на едно бъдещо правителство на ГЕРБ с ОП между другото ще бъдат борбата срещу корупцията, провеждането на съдебната реформа...

Шрамайер: Колко пъти вече сме го чували?! Не вярвам, че това ще се случи. Най-вече, след като ГЕРБ направи всичко възможно да ги торпедира (съдебната реформа и борбата срещу корупцията - бел.ред). А още повече пък националистите! Това не е за вярване, прах в очите.

ДВ: А дали „Обединените патриоти” са приемливи като коалиционен партньор от гледна точка на Европа?

Шрамайер: Разбира се, че не! Тези националисти наскоро пак показаха истинското си лице с блокадата на турската граница. Но какво ли друго му остава на Бойко Борисов? Разпределението на местата в парламента сякаш не позволява нищо друго. Борисов обаче сам си е виновен. Съвършено ненужно беше да подава оставка и да отива на предсрочни избори. Той го направи с наивната надежда, че ще получи по-голямо мнозинство - и сега трябва да си сърба попарата. Той имаше избора между Сцила в лицето на БСП и Харибда в лицето на „Обединените патриоти”. И двете опции са злощастни. За съжаление, доколкото аз виждам, в парламента пак се събраха единствено представители на олигархията - и в този смисъл е абсолютно безразлично кой управлява. Те всички ще стъкнат огъня под общия казан и заедно ще бъркат супата. Там просто няма никаква истинска опозиция, нито един човек. При това положение е все едно кой управлява.

ДВ: От друга страна се казва, че България просто е длъжна да опази стабилността си в това трудно време, в този кризисен регион, директно на европейската граница с Турция…

Шрамайер: Така е, но дори едно временно правителство като това на Герджиков е в състояние да опази стабилността. Според мен за стабилността няма опасност. Ако сравним със съседна Македония, в България положението е много по-добре, страната е стабилна. Обаче без желание за реформи тази стабилност означава всъщност стагнация.

ДВ: Какво означава това за новия парламент?

Шрамайер: Според мен става дума единствено за това парламентът да изкара времето до следващите предсрочни избори, тоест - до края на българското председателство на ЕС. Мисля, че в края на 2018 година ще има нови избори, защото сегашното разпределение на силите е просто невъзможно.

http://www.dw.com/bg/%D1%88%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B0%D0%B9%D0%B5%D1%80-%D0%B2%D1%81%D0%B5-%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%BE-%D0%B5-%D0%BA%D0%BE%D0%B9-%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D1%8F%D0%B2%D0%B0-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F/a-38299931
Активен

"...който не познава миналото,не разбира смисъла на настоящето и целите на бъдещето " Горки
Хаджи
Администратор
Генерал-полковник
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 49804



« Отговор #5 -: април 23, 2017, 09:43:48 »

Взривяването на държавността

Поредният скандал около Сотир Цацаров за пореден път няма да доведе до нищо. И предходните безобразия с негово участие разкриват омертата, в която тясно свързани са всички партии и репресивният апарат на държавата.

Коментар от Полина Паунова

Когато скандалът с бизнесмена и издател Сашо Дончев, който обвини главния прокурор Сотир Цацаров все още бе в зародиш преди дни, бившият председател на Софийски районен съд Методи Лалов разказа интересна случка в личния си профил във Фейсбук.  Годината, по думите му, е 2013, а магистратите в районния съд имат прословутите сградни проблеми. Съдиите се срещат с представители на Висшия съдебен съвет, сред които е и главният прокурор Цацаров  и искат от тях подкрепа за официална среща с общинската администрация в София, от чиято компетентност е решаването на казуса. “Цацаров попита кой е главен архитект на София. Отговорих му. Каза, че ще го извика да дойде при него и ще го накара да чака цял ден пред кабинета му, за да стане по-сговорчив”, разказа Лалов.

Подобен разказ би възмутил едно здраво общество. Такъв разказ в общество като българското остава незабелязан. И никой не би отчел като недопустим начинът, по който шефът на държавното обвинение използва институционалната си мощ, за да притиска чиновници и да им въздейства, па макар и с цел да реши даден проблем, или иначе казано “да ги направи по-сговорчиви”, унижавайки ги.

И ако тази дребна на глед случка остава извън новинарския поток, макар да илюстрира манталитетно главния обвинител, далеч по-опасно е, че назад във времето от началото на мандата му, други далеч по-големи скандали някак потъват в блатото на българската обществена търпимост към всевъзможни безобразия.

“Ти си го избра”

Годината отново е 2013. Действието се развива в края на месец април. В публичното пространство изтича запис на разговор между подалия тогава оставка премиер Бойко Борисов, градския прокурор на София Николай Кокинов и ексземеделския министър от ГЕРБ Мирослав Найденов. От раздумката става ясно, че лидерът на ГЕРБ е в състояние да упражнява тежък политически натиск върху независимата съдебна власт. Това е същият разговор, в който Кокинов казва на Борисов за главния прокурор: "Не ми се подсмихвай, ти си го избра". И в крайна сметка същият запис, заради който бившият градски обвинител напусна системата.

Именно с напускането на системата от страна на Кокинов данните от записа бяха потвърдени. А изводите  изглеждат по следния начин: Борисов и Цацаров са имали отношения, въз основа на които Цацаров да бъде одобрен за главен прокурор, като това се е случило, докато Борисов е бил в изпълнителната власт, а Цацаров - председател на Пловдивския окръжен съд.

И Пеевски...

С потъването на Кокинов потъна и скандалът. С потъването на кабинета “Орешарски” пък, потъна и едно публично признание на Цветан Цветанов, който за кратко бе обвиняем по няколко досъдебни производства, докато БСП и ДПС от една страна и ГЕРБ от друга разпределяха сферите си на влияние след първото падане от власт на Бойко Борисов. Именно тогава Цветанов си спомни как докато е бил вътрешен министър в кабинета му на среща пристигнал скандаленият депутат, медиен собственик и неуспял шеф на ДАНС Делян Пеевски, водейки със себе си “като придружител” Сотир Цацаров.

Четири години по-късно се разгаря скандалът “Сашо Дончев”, в който бизнесменът и издател твърди, че главният прокурор го е привикал преди парламентарните избори не къде да е, а в кабинета на члена на ръководството на БСП Георги Гергов, за да го предупреди да не си разваля хубавия бизнес с подкрепа за партия “Да, България”. Освен това интерес на главния прокурор, по думите на Дончев, са били медии, критични към шефа на обвинението. На срещата станало ясно още, че кореспонденцията и телефонните разговори на бизнесмена са следени от службите, без да е ясно защо. Когато той разказва историята за натиска по телефона пък, получава СМС от посредника и политик Гергов “Много говориш по телефона”.

Подобни твърдения би трябвало да взривят една нормална държава. Защото това е атентат срещу правовия ред. Висшият съдебен съвет би трябвало мигновено да започне проверка по случая. Той обаче е доминиран от т.нар. “Цацарово мнозинство”. И в този ред на мисли – подобна проверка едва ли ще се състои. А и да бъде обявена, тя ще има за цел да замете случая.  Партиите трябва да настояват за прозрачност на фактитите, властта би трябвало незабавно да обяви курс към реформиране на съдебната власт. Реформиране, което да ограничи правомощията на прокуратурата. Преосмисляне на системата, което бе предложено в предходния мандат на Борисов, но ГЕРБ, БСП и ДПС с дружни усилия предотвратиха.

И как няма да го предотвратят, като Борисов “сам си го избра”, Пеевски го води по срещи в кабинета на Цветанов, а Гергов предотстъпва офиса си като терен на главния прокурор, за да може той да заплашва бизнесмени.

Дори Дончев да се е объркал

Дори обаче да допуснем, че Сашо Дончев се е объркал, както твърди Сотир Цацаров с прессъобщение на прокуратурата, безспорен е фактът , че такава среща е имало в кабинета на политик. И тя е недопустима, защото не е протоколирана, както трябва да се случва на официални разговори, в които участва шефът на обвинението, особено когато твърди, че се вижда с бизнесмен в качеството му на председател на стопанската камара. Впрочем,  показателна в случая е реакцията на лидера на БСП Корнелия Нинова, която вече съобщи, че е поискала оставката на Георги Гергов, която пък той отказал да си подаде.

Дори да допуснем за момент, че Дончев преувеличава, достатъчно значим е и фактът, че главният прокурор се среща с него (при горните институционално неприемливи обстоятелства) докато той е е проверявано лице. В Софийската градска прокуратура тече проверка по повод на негов сигнал до Европейската комисия.

Ето защо проверката от ВСС на случая е задължителна.

Впрочем, конституцията на републиката казва, че главният прокурор е длъжен да пази авторитета на съдебната власт и с поведението си да не създава никакви основания за съмнение в неговата независимост. Нарушението на това задължение може да представлява основание за прекратяване на мандата му.

Кадровият орган на Темида няма правомощия да отстрани временно главния прокурор, а само да предложи на президента прекратяване на мандата му. ВСС обаче може да поиска Цацаров сам да се оттегли, докато трае проверката.

На този фон любопитен момент е твърдението на Дончев, че след рандевуто с Цацаров и Гергов, той се е обърнал към Съюза на издателите, от който е част. И организацията е поискала среща с президента Румен Радев, за да потърси закрила. До този момент обаче президентът мълчи. Също както мълчат партийните лидери, за които изглежда подобно поведение на главния прокурор е съвсем в реда на нещата.

Държавата си прави атентат

Традицията у нас с публичните скандали, в които е замесено името на главния прокурор обаче сочи, че нито политиците (които често се оказват посредници на Цацаров) ще предприемат каквито и да е действия, нито Висшия съдебен съвет ще се съобрази с конституцията. Нито президентът ще се развълнува от темата, тъй като още в предизборните си изяви Радев заяви, че при реформирането на съдебната власт “определящо трябва да бъде мнението на главния прокурор”.

Същите тези скандали пък са достатъчно показателни за манталитета на главния обвинител. И по-скоро са свидетелство за това, че не Дончев се е объркал за натиск върху него, както твърдят от прокуратурата. И случаят “Ти си го избра”, и срещите с Цветанов и Пеевски  (които не бяха отречени) показват, че Цацаров не просто не пази задължителната дистанция, той обслужва тези хора. Нещо повече – работи в тясно сътрудничество с тях, ползва ги за посредници и съюзници. Което е и в основата на онази провалена съдебна реформа от предходния мандат. И в основата на отказа от нея в настоящия.

Не на последно място това е поредния взрив на държавността у нас. В който тротилът поставя и охранява самата държавност във всичките й форми.

http://www.dw.com/bg/%D0%B2%D0%B7%D1%80%D0%B8%D0%B2%D1%8F%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D1%8A%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%82%D0%B0/a-38542445
Активен

"...който не познава миналото,не разбира смисъла на настоящето и целите на бъдещето " Горки
Страници: [1] Нагоре Изпечатай 
« назад напред »
Отиди на:  

Powered by PHP Powered by PHP Автоключар Варна Мебели Вега Екоериа Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2011, Simple Machines Уеб дизайн: Дриада